pondělí 15. prosince 2008

Rangitoto

Tak dnes konecne doslo i na planovany vylet na sopecny ostrov Rangitoto. Vstaval jsem brzo, uz v 8, protoze ferry jel v 9:15. Nejdriv jsem si tedy dosel koupit novy rucnik, pac ten stary mi zrejme nejakym omylem sbalil jeden z predchozich spolubydlicich, proste nebyl k nalezeni.
Po vysprchovani a spol jsem nakoupil nejaky proviant (kiosek tam nemaji) a hura na lod. Po asi 20minutove plavbe jsme dorazili.
Protoze jsem si koupil obyc listek $25, nemel jsem moznost jako spravny masnak vyjet skoro az na vrchol 'vlackem' (na fotce ho uvidite), dal jsem prednost vyslapu (Summit Track). Je to necekane celkem i krpal, tak jsem se docela zapotil. Nastesti bylo pod mrakem, cooz se ukazalo byti docela dobre, protoze lava jinak hreje a aspon jsem se nemusel jako kazdy den namazat (bohuzel jsem pri predchozim mazani nejak pozapomnel na krk, takze ten jsem si vcera konecne spalil) a tolik jsem se pri pochodovani na tufu nepotil.
Cestou nahoru jsem 2x potkal nejakou skolni vypravu, asi z katolicke skoly, protoze jen jsem sel okolo a zmercila me vychovatelka drave zvere, tak zapiskala na pistalku a zupackym hlasem nakazala omladine sesunout se k okraji, by takovy mlady nadejny pan jako ja projit mohl ;-) No, bylo mi lehce trapne, protoze to nebylo hlavne nejak ani potreba, ale zrejme hodlaji kminky bit, dokud se nechaj, tak co clovek nadela.
Vyhled byl pekny, ale bohuzel 'pod mrakem' taky znamenalo snizenou viditelnost, takze fotky okolni dalavy moc nevysly. Z vrcholu jsem se pak vydal na zapad, po Summit Road, kudy se tam dopravuji ti duchodci ve vlacku. Protoze me trochu vydesila cedule 'Rangitoto Wharf 2.5 hod' (pristav, do ktereho jezdi ferry), nasadil jsem ostre tempo (bylo preci jen cca 11:45 a posledni ferry jede v 15:30) a za 3/4 hodiny me dost prekvapilo, kdyz jsem narazil na ceduli, naznacujici, ze to mam do pristavu uz jen 15minut ;-) Tak zrejme tyhle casy plati pro vychazkove tempo. Kilometry znacime bohuzel jen u nas.
Cestu na zapad jsem si vybral taky proto, ze vede pres McKenzie bay (s majakem, ktery byl blbe videt, jak jinak), Flax Point (kde hnizdi racek cerny) a skoro u pristavu pres Kidney Fern (kapradiny, ktere na fotce kupodivu i mam, byt jsem nemel tuchu, co je to 'fern', takze jsem fotil tu dzungli okolo). Protoze bylo porad dost casu, fotil jsem pak ty spesl letni chatky 'baches' (Na zacatku 20. stoleti si tam lide zacali stavet tyhle vikedove/letni chatky a nez se vlada vzpamatovala, bylo jich tam nekolik desitek. Pak v roce 1937 prisel zakaz dalsich staveb, pricemz vlastnici tech stavajicich dostali 20 let na odstehovani z ostrova. V 20. a 30. letech to bylo zive socialni centrum, byt absence pitne vody a proudu ziti na Rangitoto ztezovala.) Dnes uz chatek zbylo jen par (nepochopil jsem, jestli tam teda porad nekdo bydli, nebo ne, protoze nektere vypadaji porad pouzivane),taktez na fotkach.
Dalsim zajimavym faktem je, ze az do roku 1990 vypadaly lesy na Ringototo spis jako mesicni krajina, protoze vacice possum a 'miniklokan' wallaby devastovali cokkoliv zeleneho neuveritelnym zpusobem (vacice si prilepsovaly jidelnicek i vajicky ptaku, takze tech tam taky moc nezbylo). Vlada se s tim rozhodla neco delat a behem 10 let plosnym pouzivam pesticidu 1080, pasti a psu uplne vyhubila kolonie vacic (pres 25000 kusu) a wallabies, takze dnes na jare a v lete uz zase pohutukawa kvete cervene (je na fotce), k cemuz predtim obvykle nedostal ani prilezitost.


[pohutukawa]

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Kdepak mas ty fotky?Porad nic nevidim ;-)